الأحد

مصر فى الاتوبيس

ليه بيقولو المصرين بقوا مش كويسين مع بعض وبقوا بيتخانقوا مع اى حد على الصغيره والكبيره ومعدتش فى ترابط ولا التحام ولا تكافل بين المصرين وان فى عنصريه بين المسلمين والمسيحين . الكلام دا مش حقيقى بالمره المصريين طول عمرهم مع بعض فى كل حاجه وملتحمين التحام رهيب قدام اى حدث بيحصل .
هقولكم شويه امثله بتدل على الترابط الكبيير اللى بينا كمصرين , تيجى تركب الاتوبيس تلاقيك ملتحم مع اللى معاك فى الاتوبيس التحام نفسى ومعنوى وعضوى كمان وتلاقيك حاسس بانفاس اللى واقفين جنبك فى الاتوبيس وحاسس بدفئ اجسادهم وشامم كمان رائحه عرقهم ومفيش فرق بين ولد وبنت ولا بين مسلم ومسيحى , مش دا دليل كبير على الترابط اللى بين المصرين

والمدارس اللى الفصل كان 40 و50 . والجامعات اللى بيكون المدرج فيها يتسع للالاف من الطلاب مش دليل على الترابط والتلاحم اللى بين المصرين . الترابط دا اتعودنا عليه وشربناه من واحنا اطفال رضع والدليل على كدا الحضانات اللى بيكون فيها 4 اطفال واكتر

متشات الكوره , وحفلات المطربيين والمغنين اللى بيبقى الجمهور فيها على بعضه مفيش فرق بقى بين ولد وبنت ولا اى حاجه

حتى الحمامات العموميه بقى فيه الوقتى حمام رجالى وحريمى مع بعض يعنى نفس الحمام للرجال والستات , شفتوا الترابط بينا وصل لحد فيييين !!!!!!!!!!!!!

ولسه

هناك تعليق واحد:

  1. مصر فى مهب الريح

    فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.

    1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
    2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
    3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
    4 – العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
    5 – ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
    6 – رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.

    لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

    ردحذف